دو خبر علمی پژوهشی+سه خبر کارگری +یک خبر کالا بودت زن
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

تیجه یک پژوهش: تغذیه 'باید در اولویت جهانی قرار بگیرد'

"شرایط زندگی در دو سال اول حیات هر فرد آثاری دائمی در وضعیت سلامت او دارد"

سوءتغذیه عامل ۴۵ درصد مرگ کودکان زیر پنج سال در کل جهان است.براساس این پژوهش، تغذیه نامناسب هر سال به مرگ حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار فرد زیر پنج سال منجر می‌شود.

برای این مطالعه، یک گروه بین‌المللی عوامل مختلف منجر به سوءتغذیه را در طول دوران بارداری و در دوره کودکی بررسی کردند.

آنها می‌گویند که شرایط زندگی در ۱۰۰۰ روز نخست حیات هر فرد (از زمان لقاح در رحم تا دو سالگی) نتایجی دائمی در وضعیت سلامت او دارد.

سوءتغذیه که شامل اضافه وزن و چاقی هم می‌شود، آثار اقتصادی نیز دارد.براساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، برآورد می‌شود که سوءتغذیه نزدیک به ۳ تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار برای جهان هزینه دارد.

یعنی هر فرد دچار سوءتغذیه حدود ۵۰۰ دلار هزینه -در بخش‌های بهداشت و درمان و نیز بر اثر کاهش بهره‌وری- برای جامعه دارد.

این گروه پژوهشگران تحت مدیریت پروفسور روبرت بلک در دانشکده سلامت عموم جان هاپکینز بلومبرگ در بالتیمور آمریکا فعالیت کرده‌اند.

آنها برای این مطالعه، وضعیت زنان در دوران بارداری و کودکان دچار سوءتغذیه و چاقی را در کشورهایی با سطح درآمد کم و متوسط از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون بررسی کردند.

این گروه همچنین روند پیشرفت ملی و بین‌المللی برنامه‌های مربوط به مقابله با سوءتغذیه را هم ارزیابی کرد.

"تغذیه نامناسب در سال‌های نخست زندگی هر فرد در رشدش تاثیر دارد و در سطح موفقیتش در مدرسه و سرانجام در جامعه و میزان بهره‌وری او در مشاغلی که به عهده می‌گیرد، موثر است"

پروفسور بلک و همکارانش می‌گویند که در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی به دست آمده، ولی برآورد می‌کنند که در سال ۲۰۱۱ میلادی، بیش از ۱۶۵ میلیون کودک دچار کوتاهی قد (نسبت قد به سن) هستند و ۵۰ میلیون نفر هم دچار کمبود وزن (نسبت وزن به قد) هستند.

پروفسور بلک می‌گوید: "آثار تغذیه مناسب در طول دوران بارداری مادران و شرایطی که هر فرد در طول دو سال اول زندگی خود دارد، تاثیری قابل توجه بر نرخ مرگ و میر و ابتلای افراد بالغ به بیماری‌های مزمن دارد."

او اضافه می‌کند: "تغذیه نامناسب در سال‌های نخست زندگی هر فرد در رشدش تاثیر دارد و در سطح موفقیتش در مدرسه و سرانجام در جامعه و میزان بهره‌وری او در مشاغلی که به عهده می‌گیرد، موثر است."

پژوهشگران هشدار می‌دهند که کشورها نخواهند توانست با فقر مقابله کنند، مگر آن که تغذیه و بهبود آن، به یک اولویت جهانی تبدیل شود.

دکتر ریچارد هورتن، سردبیر نشریه لنست می‌گوید: "اگر وضعیت تغذیه افراد در دوران بارداری و کودکی بتواند بهتر شود، منافع آن در طول نسل‌ها ظاهر می‌شود و گسترش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که باید هم‌اکنون در کنار هم کار کنیم تا از این فرصت بهره ببریم."

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 توصیه‌های ایمنی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان برای زنان باردار

"هدف ما دادن اطلاعات برای کمک به تصمیم گیری زنان باردار است، نه ترساندن آنها."

کالج سلطنتی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان گفته است که زنان باردار باید برای اطمینان خاطر از سلامت جنین، از تماس با بسیاری از مواد شیمیایی موجود در محصولات خانگی خودداری کنند.

کالج سلطنتی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان می گوید هنوز مشخص نیست که مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و بسته بندی مواد غذایی تا چه حد می توانند بر رشد سالم جنین تاثیر منفی بگذارند.

این کالج توصیه کرده زنان باردار از مصرف مواد غذایی کنسرو شده در قوطی، غداهای آماده مصرف و ژل‌های بدن شو خودداری کنند.

گروهی از این توصیه ها انتقاد کرده و آنها را افراطی دانسته اند اما گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماریهای زنان و زایمان حاکی از آن است که دولت تا کنون در این زمینه هیچ توصیه رسمی به زنان باردار نکرده بود و توصیه های این کالج برای رفع این کوتاهی بوده است.

کالج در گزارش خود تاکید دارد که تاثیر منفی دقیق بسیاری از مواد شیمیایی بر رشد جنین هنوز مشخص نیست و لذا گزارش باید صرفا به عنوان یک توصیه به زنان باردار تلقی شود و این زنان باید خود تصمیم گیرنده نهایی باشند.

با این حال دکتر میشل بلینگام و پروفسور ریچارد شارپ، نویسندگان گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماریهای زنان و زایمان گفته اند آنچه قطعی است این است که مواد شیمیایی چون بیسفنول آ و فتالات‌ها که در انواع ظروف نگهداری مواد غذایی استفاده می شوند می توانند مضر باشند.

کالج در مورد مواد شیمیایی ذیل هم هشدار داده است:

•         استشمام مواد شیمیایی موجود در رنگهایی که در رنگرزی و نقاشی دیوارهای منازل مورد استفاده قرار می گیرند

•         مواد آرایشی

•         ژلهای بدن شو

•         مواد شوینده و خوشبوکننده های هوا

•         استفاده از ماهی‌تابه های نچسب

پروفسور شارپ گفته است چون در مورد میزان ضرر بسیاری از مواد شیمیایی بر رشد جنین یا نوزاد اطلاع دقیق وجود ندارد، زنان باردار که نگران سلامت حمل خود هستند می توانند با احتیاط بیشتر، خطرهای بالقوه را به حداقل برسانند.

دکتر بلینگام نیز گفته است که هدف اصلی گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماریهای زنان و زایمان اطلاع رسانی به پیراپزشکانی است که به زنان باردار در طول دوران بارداری مشاوره می دهند.

او گفت "هدف ما دادن اطلاعات برای کمک به تصمیم گیری زنان باردار است، نه ترساندن آنها."

با این حال، گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماریهای زنان و زایمان مورد انتقاد قرار گرفته است، از جمله از سوی دکتر جان هریسون، رییس یک مرکز دولتی مخاطرات پرتوزایی، شیمیایی و زیست‌محیطی.

دکتر هریسون گفته است موافق خودداری زنان باردار از استفاده از مواد شیمیایی مضر مانند انواع سموم ضد حشرات یا سموم ضد گیاهان است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 اخراج كارگران خارجی از عربستان تشدید شده است

در عربستان کارگران خارجی معمولا در شرایط بسیار سختی کار می کنند زیرا هوا بسیار گرم و زمان استراحت معمولا کوتاه است.
با وجود این، دستمزد قابل قبولی که این کارگران می گیرند و می توانند به کشورشان بفرستند، آنها را به حفظ کارشان ترغیب می کند.
هم اکنون حدود هشت میلیون کارگر خارجی در عربستان سعودی کار می کنند که بیشتر آنها در بخش ساختمان سازی هستند. اما دولت می خواهد شمار کارگران خارجی را کم کند.
بر اساس قوانین جدید همه شرکتهایی که در عربستان سعودی کار می کنند باید ده درصد از نیروی کار خود را از میان مردم عربستان استخدام کنند. این قوانین بیش از همه روی کارگران هندی تاثیر می گذارد که جمعیتشان در این كشور به دو میلیون نفر می رسد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82110

ابداع معیارهای غیرقانونی برای محاسبه حقوق كارگران شهرداری كرج

پیمانکاران بر اساس معیارهای ابداعی چون تعداد خیابان‌‏، مسافت و مساحت معابر شهری به کارگران خدماتی دستمزد پرداخت می‌کنند.

این برخورد سلیقه‌ای پیمانکاران نیروی انسانی شهرداری کرج باعث شده است تا دریافتی برخی کارگران خدمات شهری که بصورت پیمانی کار می‌کنند از حداقل مطالبات قانونی کمتر باشد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=68297

دعوت اتحادیه‌های كارگری تركیه برای اعتصاب فردا

اتحادیه‌های کارگری در ترکیه به دنبال حمله خشونت‌بار پلیس به معترضان در میدان «تقسیم» و پارک «گزی» از تصمیم خود برای دعوت تمامی کارگران به اعتصاب در روز دوشنبه خبر دادند.

«مصطفی تورگوت» سخنگوی سندیکاهای گارگران ترکیه اعلام کرد که در پس حمله نیروهای امنیتی به پارک گزی و استفاده از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، خواستار اعتصاب عمومی در روز دوشنبه هستیم.
۲۴۰ هزار تن در ۱۱ سندیکای کارگری ترکیه عضو هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=81821

پیشتازی نامزدی که 4 زن برای هر شهروند وعده داده بود

دادالله داداللهی که طرح هایی از جمله«4 زن برای شهروندان و 40 فرزندبرای یارانه، مترو و قطار برقی اطراف سراوان و تصاحب میراث مردگان توسط شهرداری را در برنامه های انتخاباتی خویش قرار داده بود، با اخذ بالاترین میزان آرا به تعداد 7 هزار 216 رای به عنوان نفر اول در میان سایر نامزدها به شورای شهر سراوان راه یافت.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280011



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب